De Rietwijker:

Ankerpunt in de Banne

Enkele jaren geleden opende de gemeente Amsterdam een nieuw Huis van de Wijk bij het winkelcentrum in de wijk De Banne in Noord. Gevolg daarvan was dat het gebouw De Rietwijker, dat tot op dat moment in de Banne Noord de functie van buurthuis had, leeg kwam te staan.

Bij wijze van proef heeft Stichting Buurtcentra Urban Resort gevraagd om hier een kleine broedplaats te openen, een ruimte waar kunstenaars en startende ondernemers in de creatieve sector werken. Nu zijn we drie jaar verder, en heeft de broedplaats De Rietwijker zich ontwikkeld tot ankerpunt voor buurtbewoners van het noordelijke deel van de Banne, een gebied dat verder weinig voorzieningen kent. Bewoners lopen er binnen voor een kopje koffie, er zijn volop buurtgerichte activiteiten en in de theaterzaal is altijd wel wat te doen. Ook is het gebouw ingrijpend gerenoveerd en alle achterstallig onderhoud weggewerkt.

Urban Resort en Stichting Buurtcentra zijn heel tevreden over de samenwerking en het gebruik van het gebouw. De activiteiten dragen bij aan de cohesie in de buurt, en sluiten daarmee naadloos aan bij de doelstelling van Stichting Buurtcentra. Wat begon als een proef heeft zichzelf bewezen, en daarom hebben we het huurcontract met Urban Resort per 1 juli 2018 met tien jaar verlengd.